Keskeiset palvelut toimineet hyvin pandemiasta huolimatta

Tyytyväisimpiä suomalaiset ovat apteekkien ja päivittäistavarakauppojen toimintaan koronapandemian aikana, kertoo tuore väestökysely.

Apteekkien toimintaan koronapandemian aikana on erittäin tyytyväinen 64 prosenttia ja melko tyytyväinen 34 prosenttia apteekkipalveluita käyttäneistä. Päivittäistavarakauppojen toimintaan on erittäin tyytyväinen 61 prosenttia ja melko tyytyväinen 38 prosenttia kaupassa asioineista.

Tyytyväisyydessä apteekkien toimintaan ei ole juurikaan eroja eri ikäryhmien välillä. 55-64- ja 25-34-vuotiaissa erittäin tyytyväisten osuus on hieman muita suurempi ja 18-24- ja 35-44-vuotiaissa hieman muita pienempi. Naiset ovat apteekkien toimintaan vähän tyytyväisempiä kuin miehet.

Myös muiden terveyspalveluiden, kuten yksityisten terveysasemien ja sairaaloiden toimintaan ollaan varsin tyytyväisiä.

– Kyselyn tulokset osoittavat, että keskeiset palveluntarjoajat ovat kyenneet palvelemaan asiakkaitaan hyvin koronapandemiasta huolimatta. Esimerkiksi apteekit ovat toimineet normaalisti, mutta toimintatapojaan koronan takia uudistaen, tulkitsee viestintäjohtaja Erkki Kostiainen Apteekkariliitosta.

Verkkoapteekit eivät vielä innosta

Neljä prosenttia kyselyyn vastanneista oli asioinut pandemian aikana apteekissa aiempaa enemmän, kuusi prosenttia aiempaa vähemmän. Verkkoapteekkia oli käyttänyt aiempaa enemmän nelisen prosenttia vastanneista.

Verkkoapteekkien yleistymisestä huolimatta valtaosa (94 %) kertoi hankkivansa lääkkeensä asioimalla fyysisesti apteekissa. Vastanneista 83 prosenttia sitä piti mieluisimpana tapana hankkia lääkkeet myös tulevaisuudessa. Verkkoapteekissa asioi mieluiten kahdeksan prosenttia vastanneista ja sitä suosivat tulevaisuudessa etenkin 45-54-vuotiaat.

Apteekin kanssa etänä asioiville mieluisimmat toimitustavat ovat nouto apteekin noutolokerosta (37 %), kotiinkuljetus (22 %) ja nouto Postin tai Matkahuollon asiointipisteestä (21 %).

Näin tutkittiin

Tyytyväisyyttä kymmeneen yleisesti käytettyyn palveluun ja apteekkipalvelujen käyttöä koronapandemian aikana selvitettiin osana IROResearch Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimusta, jonka tiedot kerättiin internetissä valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa joulukuussa (15.– 27.12.2020). Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä tuhat.

Tutkimusotos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on enintään 3,2 prosenttiyksikköä suuntaansa. Tutkimus tehtiin Suomen Apteekkariliiton toimeksiannosta.

Lisätietoja: viestintäjohtaja, proviisori Erkki Kostiainen, p. 050 566 8188, erkki.kostiainen@apteekkariliitto.fi

Kuva: Apteekkariliitto / Taru Vanhala

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

UUSIN LEHTI

Liity Facebook -ryhmään

Tilaa uutiskirje

Viikottainen kooste alan tärkeistä uutisista sähköpostiisi

Tulevat tapahtumat

Sivustolla käytetään evästeitä, joilla voimme parantaa sivustoa ja käyttökokemustasi sekä kohdentaa markkinointiamme. Osa evästeistä on sivuston toiminnalle välttämättömiä. Lue tietosuojaselosteestamme, miten käsittelemme evästeisiin liitettyjä tietoja.