Sosiaali & Terveysala Tänään

ban_rinnekoti_2018_468x60px

iida-kujanpaa-ja-4v-ilostu-oy-kuvaaja-nilla-viren

Suomen ensimmäinen senioripalvelu täytti 4 vuotta – ennakoiva palvelu parantanut seniorien henkistä hyvinvointia 71 %

Ensimmäinen uudenlaisen vanhuspalvelun edelläkävijäyritys Ilostu Oy täyttää 4 vuotta. Ilostu Oy on tarttunut tärkeään ennakoivan työn edistämiseen tuloksekkaalla ja innovatiivisella tavalla.  ”Ennaltaehkäisy kuulostaa itsestään selvältä, mutta käytännössä sen toteutus on vajavaisella käytöllä seniorien hoidossa”, muistuttaa Iida Kujanpää, Ilostu Oy:n toimitusjohtaja. Vaikka vanhusten toivotaan voivan asua itsenäisesti kotona mahdollisimman pitkään, välttämättä konkreettisia ratkaisuja ei tarjota. Resursseja ennakointiin ei ole riittävästi.

”Teema on juuri nyt koronahaasteiden keskellä kriittinen. On varmistettava, että seniorimme saavat riittävästi liikuntaa, eivätkä jää koronaepidemian vuoksi yksin”, sanoo Kujanpää. ”Pidemmällä aikavälillä liikkumattomuus voi olla huomattavasti kohtalokkaampaa kuin korona itsessään”, hän jatkaa.

Ilostu Oy tuottaa monipuolisia ja säännöllisiä palveluja seniorin kotiin, aina seniorin toiveiden ja tarpeiden mukaan. Ilostuttajiksi kutsuttu hoitohenkilöstö auttaa arjen askareissa ja helpottaa seniorin jokapäiväistä elämää monin tavoin: saattoapu, kauppa-apu, ruuanlaitto, ulkoilu, apteekissa käynti, aktivointi, juttuseura, kodin avustavat arkiaskareet tai vaikkapa kynsilakan laitto – luonnollisesti hoivapuolen ammattihenkilökunnan tuottamia palveluja – lääkkeiden antaminen, voinnin seuranta, kuntouttava työ, suihkutusapu, hygienia, ihonhoito – unohtamatta.

”Arjen avun lisäksi haluamme viedä asian myös pidemmälle”, Kujanpää muistuttaa edelläkävijämäisestä toimintatavasta. ”Emme halua vain tehdä pakollista hoivaa, vaan myös edistää elämäniloa ja unelmienkin toteuttamista. Monet seniorit ovat joutuneet hiljalleen luopumaan monista heidän elämälleen tärkeistä asioista, joita eivät pysty ilman tukea toteuttamaan. Unelmilla on hyvinvoinnille iso merkitys, siksipä meidän työssämme niiden asioiden mahdollistaminen on prioriteettilistan kärjessä ja lähestymme hyvinvoinnin edistämistä henkisen hyvinvoinnin kautta.”

”Tuen avulla mahdollistetaan niitä asioita, joita ei ilman apua pystyisi enää tekemään.

Esimerkiksi kävimme konsertissa jo hyvin muistisairaan seniorin kanssa. Seniori näytti onnelliselta musiikkia kuunnellessaan, olihan hän ollut koko elämänsä musiikkia rakastava. Musiikin vaikutukset muistisairaalle voivat olla paljon luultua suurempia”, Kujanpää jatkaa.

”Luovuus auttaa myös unelmien toteuttamisessa. Asiakkaamme halusi mennä Peruun, mutta koska se ei ollut mahdollista, kävimme perulaisessa Cevicheriassa ja katsoimme dokumenttia ulkomailta”.

”Koronaepidemia ei saa estää aktivaatiota, vaan meidän on oltava innovatiivisia ja keksittävä uusia tapoja toteuttaa aktiivista elämäntapaa. Kun konserttiin tai jääkiekko-otteluun ei ole mahdollista mennä, teemme aktivaatioita tavallisten kotiasioiden ympärillä, kuten puutarhanhoidossa, nikkaroinnissa, joulukoristelussa tai vaikkapa lähtemällä mökkireissulle. Jopa yhdessä siivoaminenkin on mukavaa puuhaa, kun sitä ei tarvitse tehdä yksin”, Kujanpää kertoo. Ja kun ei voi normaalisti tavata ystäviä tai perheenjäseniä, autamme järjestämään etäkahvit ystävän tai lapsenlapsen kanssa.

Pienilläkin unelmien ja toiveiden toteuttamisella saadaan paljon iloa. Ilo tuo taas voimaa ja elämäniloa ja aktivoi seniori-ikäistä ihmistä. Tyypillistä on, että lyhyenkin palvelujakson jälkeen asiakkaat aktivoituvat itse, mikä entisestään vauhdittaa toimintakyvyn kohenemista, Kujanpää kertoo.

Työn vaikuttavuudesta on tehty myös tutkimusta. Vaasan yliopiston tutkija Maarika Maury kertoo, että säännöllisen palvelusuhteen jälkeen jo reilussa kuukaudessa oli nähtävissä selkeitä muutoksia niin henkisessä, sosiaalisessa kuin fyysisessäkin hyvinvoinnissa.

”Henkinen hyvinvointi parantui 71 % ja esimerkkinä seniorit kokivat elämänilon ja arjen sujuvuuden parantuneen Ilostu-palvelujen myötä. Samoin sosiaalisen hyvinvoinnin tunne kasvoi 48 %. Yksinäisyyden kokemus vähentyi ilostuttajan avulla, mutta ilostuttaja toimi myös mahdollistajana muihin sosiaalisiin kontakteihin. Fyysinen hyvinvointi nousi 18 %, vaikka kyse on ikäihmisistä, joiden fyysinen kunto luontaisesti laskee iän ja sairauksien myötä alaspäin, emmekä välttämättä käy kaikkien asiakkaidemme luona päivittäin”, Iida Kujanpää iloitsee merkittävistä tuloksista.

Parasta tässä työssä on positiivinen palaute, jota saamme päivittäin: ’Olen saanut elämäniloni takaisin ja pystyn tekemään monia asioita myös itsenäisesti paremmin”, kertoo 84-vuotias Ilostu Oy:n asiakas Juhani. ”Tuen avulla pystyn tekemään asioita, joita muuten en pystyisi. Palvelu on tuonut minulle lisävuosia, sekä varmasti pidentää sitä aikaa, kun pystyn vielä olemaan kotona.’”, Kujanpää kertoo.

”Olemme neljän toimintavuotemme aikana nähneet työn ehdottoman tärkeyden. Toiminnalla on pitkäkestoisia vaikutuksia yhteiskunnallisesti. Ennakointityöhön menevät kulut ovat loppujen lopuksi pienempiä kuin jälkijättöisesti korjaava hoiva, jossa arvokas vanhuus ei toteudu”, muistuttaa Kujanpää. Myös kunnissa on kiinnostusta lähteä luomaan uudenlaista toimintatapaa myös vanhustenhoitoon.”

 

Ilostu Oy:n toiminnasta lisätietoa:Iida Kujanpää, Ilostu Oy toimitusjohtaja iida.kujanpaa@ilostu.fi,  p. 044 7477 409

Tutkimuksesta: Maarika Maury, Kissconsulting Oy:n toimitusjohtaja ja Vaasan yliopiston tutkija, maarika@kissconsulting.fi, 050 5900 412


Sosiaali ja terveysala tänään banneri_2019

Intermed_140x250px_netti

SuomenAmmattivaate_banneri_140x250px_press

Untitled

PalvelutaloKotipiha_140x330px_netti

tervisekivi-140x250